poniedziałek, 1 lipca 2013

Morelowy początek lipca

Jednym z powodów, dla których kocham lato jest wysyp świeżych owoców idealnych do wypieku ciast. Jeśli chodzi o morelowe słodkości to mój kulinarny debiut i przyznam nieskromnie, że całkiem udany. Wprawdzie miałam trochę problemów z rozwałkowaniem ciasta i musiałam dorabiać masę śmietanową, bo podane proporcje składników okazały się niewystarczające, to jednak efekt końcowy w pełni zrekompensował te drobne trudności. Przepis pochodzi z książki A. Wolter „Ciasta i torty” (Wyd. Cykada) z moimi modyfikacjami.  


Ciasto morelowe
z migdałową bitą śmietaną

Składniki:

Ciasto:
- 500 g mąki,
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia,
- 150 g cukru,
- 2 łyżki cukru waniliowego (dałam 1 opakowanie),
- szczypta soli,
- 1 żółtko,
- 1 jajko,
- 250 g masła (pokrojonego na kawałki).

Masa śmietanowo-migdałowa:
- 250 ml śmietany kremówki (dałam 500 ml),
- 1 żółtko,
- 100 g cukru (dałam 170 g),
- 100 g migdałów (zmielonych).

Dodatkowo:
- 1,5 kg świeżych moreli,
- 100 g migdałów (całych).

Ciasto:
Z podanych składników zagnieść kruche ciasto - wstawić do lodówki na ok. 30 min.

Masa:
Śmietanę kremówkę ubić na sztywno stopniowo dodając cukier. Delikatnie połączyć z żółtkiem i zmielonymi migdałami.

Ciasto rozwałkować na wysmarowanej tłuszczem blaszce (niestety będzie się kruszyć), nakłuć widelcem. Morele umyć, osuszyć, przekroić na połówki usuwając pestki. Ułożyć na cieście wypukłą stroną do dołu. Do środka każdej moreli włożyć po migdale, wierzch posmarować masą śmietanowo-migdałową. Piec ok. 30-35 min. w 200 st. C na dolnym poziomie piekarnika (wstawiać do nagrzanego piekarnika).
     










8 komentarzy:

  1. Takiego ciasta z morelami jeszcze nie jadłam, super wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. tak to aj mogę codzień na śniadanie:) pycha, od rana takie rozpieszczanie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ależ apetycznie się prezentuje:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nominowalismy Cię do liebster bloga : http://kuchniainthecity.blogspot.com/2013/07/nominacja-do-liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
  5. wygląda wspaniale !! zapisałaam sobie...

    OdpowiedzUsuń
  6. Rumiane i prawdziwie słoneczne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zakochałam się w tej słodkości :)

    OdpowiedzUsuń